Motorozás csapatban

Motorozás csapatban

Motorozás csapatban – íratlan(?) szabályok az együtt motorozás során.

Mikor először motorra ülünk, nem azon jár az eszünk, hogyan kell alkalmazkodnunk másokhoz. Élvezzük a szabadságot, a szél süvítését, a tovarohanó tájat. Elég magunkra és a körülöttünk lévő forgalomra, tájra, csodákra figyelni. De aztán sokunkban felmerül a kérdés: Milyen lehet csapatban motorozni?
Én is így voltam ezzel, amikor elérkezett az első alkalom, hogy meghívást kaptam egy közös motorozásra. A társaság, ahova sikerült bekerülni párommal, egy rutinos motorosokból álló, összeszokott baráti csapat volt. Én kívülállóként legalábbis így láttam. 😉
A kínálkozó alkalom azonban némi szorongást is hordozott magában. Kavarogtak a fejemben a kérdések. 
Mit kell majd csinálnom másképp, mint egyedül?

Hol fogok motorozni a sorban?

Honnan fogom tudni, mikor kell megállni, tankolni, enni, inni …..?!

Mekkora távolságot kell tartanom?

Melyik felén menjek?

….

Se vége se hossza a feltóduló kérdéseknek. Éppen ezért meglehetősen szorongva vártam az indulást. Aztán ahogy túljutottam az első napon, kezdtem kicsit optimistán tekinteni a további napok elé és nem is ért csalódás. Felejthetetlen egy hetet töltöttünk el feleségemmel a túra alkalmával. De mindez csak azért lehetett, mert világos, egyértelmű szabályok vonatkoztak mindenkire a túra során.
Ez már jó néhány éve történt és azóta sok-sok ezer kilométert motoroztunk már együtt balesetmentesen. A szabályok, a rutin, az odafigyelés ellenére persze sajnos előfordulnak váratlan helyzetek, amire nem számít az ember, de éppen azért, hogy minimalizáljuk a kockázatot, szükség van a szabályokra és azok betartására.
A fenti gondolatokon felbuzdulva merült fel bennem, hogy soha nem lehet elégszer leírni a csapatban való motorozás szabályait. Ezek nem kőbe vésett jogszabályok, hanem nálam sokkal tapasztaltabb motorosok által megfogalmazott útmutatások, amiket saját magunk is gyorsan elfogadunk, átlátunk és alkalmazunk, mert megtapasztaljuk a pozitív hatását.
Előttem már sokan megírták, hogyan motorozzunk csapatban. Nem is kívánok én itt valami forradalmár bőrébe bújva új dolgokat kitalálni. Mindössze szeretnék segíteni azoknak, akik még nem tapasztalhatták meg a csapatban motorozás élményét. Itt találjátok összefoglalva mindazokat a hasznos viselkedési formákat, amiket ha betartunk, a túráról hazatérve nagy valószínűséggel vigyorgó képpel mesélünk majd barátainknak egy korsó sör vagy egy pohár bor mellett hideg téli estéken.

Vágjunk is bele, ne húzzuk tovább az időt.

 Néhány fogalom, amivel nem árt tisztában lenni indulás előtt.
Túravezető: Nagy általánosságban elmondható, hogy ő szervezi és ő is vezeti le a túrát elejétől a végéig. Az ő feladata a legösszetettebb egy túra során.
  • Megtervezi az utat és esetleg be is járja a túra előtt. Az előzetes tervbe beletartozik a szállás, étkezés megszervezése, útvonalak, alternatív útvonalak megtervezése, pihenőhelyek, tankolás, evés, ivás, WC, időjárástól függő ruházat váltás stb. Minden, ami egy túra alkalmával közbejöhet az előzetes tervezések ellenére, az ő felelőssége megoldani azokat. A tankolást mindig a legkisebb motortankhoz igazítja.
  • Előzetes tájékozódás alapján a motorosok tudásszintje, motorjuk teljesítménye alapján meghatározza a haladási sorrendet, amitől eltérni nem lehet az ő előzetes beleegyezése nélkül.
  • Eligazítja a résztvevőket indulás előtt. Felhívja a figyelmet az úton adódó veszélyekre, közli a következő megálló helyét, a haladási tempót. Bemutatja a záró motorost, megadja a telefonszámát, ha valaki lemaradna, eltévedne. (Persze ilyen nem fordulhat elő, mert ezért találták ki a záró motorost, de erről majd később.)
  • Néhány alapvető karjelzés ismertetésével lehetőséget ad arra, hogy menet közben is lehessen kommunikálni egymással, ha szükséges.
  • Miután elindult a társaság, figyeli a csapat egységét, a haladási tempót kontrollálja, karjelzésekkel figyelmeztet az esetleges vészhelyzetekre, úthibákra, lassításra, gyorsításra, előzésre stb.
  • Ha úgy ítéli meg a következő pihenőnél, hogy változtatni szükséges a haladási sorrenden, akkor azt közli az érintettekkel.
  • Pihenőhelynek csak olyan parkolót választ, ahol a teljes csapat biztonsággal parkolhat le és meghatározza a parkolás rendjét is.
Mindössze két szabályt kell vele kapcsolatban megjegyezned:
  1. A túravezetőnek mindig igaza van!
  2. Ha nincs igaza, akkor automatikusan az első szabály lép életbe!
Záró motoros: Ő zárja a sort, mögötte nem haladhat senki. Rutinos, általában nagy teljesítményű motorral zárja a sor végét. Védi az előtte haladókat a hátulról érkező felelőtlen autósoktól.
  • Ismeri az útvonalat, esetleg GPS-en beállítva megvan nála a teljes útiterv
  • Értesíti a túravezetőt probléma esetén rádión vagy előre motorozva.
  • A túravezető jobb keze. Segít a túra elejétől a végéig a hibátlan lebonyolításban.
  • Javaslatot tehet a haladási sorrend átszervezésére.
  • Pihenők alkalmával egyeztet a vezetővel a sebességről, útvonalról, következő pihenőről stb.
Vele kapcsolatban is igaz, hogy csak két szabályt kell megjegyezned. Igen, neki is mindig igaza van veled szemben.
Most jössz te, a legfontosabb számodra (a túravezető és a záró motoros után persze)
A túra résztvevői, a csapat: Mindazok – köztük te is -, akik nem túravezetők és nem záró motorosok, hanem csak gondtalan utazók – gondolod te! De a valóság kicsit más. Ha azt szeretnéd, hogy épségben hazajuss és boldogan gondolhass majd vissza az együtt töltött időre, nem árt ha megjegyzed a következő szabályokat is, amik kimondottan rád vonatkoznak. Hidd el, nem is olyan egyszerű, mint ahogy az elsőre tűnik, ugyanis neked kell a legtöbb szabályt betartani és rutinszerűen alkalmazni.
A csapatban való motorozás más, mint az egyedül való túrázás. Figyelned kell a többiekre ugyanúgy, ahogy ők is figyelnek rád. Ez eleinte kicsit fárasztó lehet, de hamar belejössz és rutinszerűen tudod majd alkalmazni a megannyi megkötést, ami segít feledhetetlenné tenni a csapatban töltött napjaidat.
 
A túra kezdete előtt…
  • Csak olyan túrára jelentkezz, ami megfelel a motorodnak és a tudásszintednek. Nem lenne szerencsés egy olyan társaságba csöppenned, ahol képtelen vagy tartani egy utazósebességet, nem tudod leküzdeni az útvonalból adódó kihívásokat. Senki nem élvezné, ezért kíméld meg magad ettől. Tájékozódj előzetesen a várható útvonalról, utazó sebességről, a túra nehézségi fokáról. Ezt általában a túra kiírásánál megtalálod.
  • Érkezz időben, tele tankkal az indulóhelyre. Ha kérdésed van, kérdezd a túravezetőt.
  • Olvasd el a túra leírását, nézd át az útvonalat.
  • Motorod és papírjaid mindig legyenek rendben. A motorod műszaki állapota, műszaki vizsgája, biztosításod, zöld kártyád, EÜ csomag, személyes irataid mindig legyenek rendben.
  • Külföldi út előtt tájékozódj a helyi valuta szükségességéről, tankolási lehetőségekről, szükséges okmányokról (esetleg útlevél).
  • Belföldi út esetén is mindig legyenek nálad a szükséges iratok és költőpénz, bankkártya, telefon a túravezető elérhetőségével.
  • Öltözz az időjárásnak megfelelően. Legyen nálad esőruha, váltóruha, aláöltözék.
  • Mindig legyen nálad folyadék – lehetőleg ásványvíz -, hogy a motoron fokozottan felmerülő dehidratáltságot elkerüld. Nem árt, ha van nálad pár szem keksz vagy egy kis csokoládé is.
  • Ha folyamatosan szedsz valamilyen gyógyszert, azt se felejtsd otthon.
  • Gondoskodj a csomagjaid megfelelő rögzítéséről, nehogy bármi leessen a mögötted haladó társad elé. Különösen nagy veszélyt jelent egy-egy üveg ásványvíz elszabadulása menet közben, ezért lehetőleg táskába tedd azt, ne az üveget pókozd fel a csomag tetejére.
A túra közben…

Mindig cipzár alakzatban közlekedj. Ez egy nagyon praktikus haladási forma, bár a KRESZ szabályainak nem felel meg, de még mindig a legbiztonságosabb haladási forma csapatban való motorozás alkalmával. A képen látod, hogy sokkal több időd van reagálni egy előtted történő váratlan helyzetre, mintha közvetlenül az előtted haladó nyomvonalán haladnál. A menetoszlop sem lesz olyan hosszú és egy egységként jelenik meg a csapat a többi közlekedő számára, ezért ritkábban fognak meggondolatlan előzésbe kezdeni. Mindig maradj az úttestnek azon a felén, ahova a sorrend alapján kerülsz. Ne vágd le a kanyarokat sávon belül se. Ha a felezővonal mellett haladsz, mindig maradj a vonal mellett. Ha az út jobb szélén haladsz, maradj azon az oldalon végig. Ne zárkózz fel a sorban előtted lévő motoros mellé, illetve ne maradj le a mögötted lévő mellé, mert kevés helyetek marad a manőverezésre, akadályozzátok egymást a szabad mozgásban.
  • Tarts akkora követési távolságot, hogy hirtelen fékezésnél meg tudj állni a veled egy nyomtávon közlekedő mögött. Lassabb haladásnál rövidebb, gyorsabb haladásnál nagyobb távolságot tarts. Tartsd meg a csapat egységét, ne tarts túl nagy távolságot, mert az autósokat ezzel előzésre késztetheted.
  • Figyeld a saját és az előtted haladó tükrét is. Ha látod a sisakját (plexijét) az övében, ő is lát téged.
  • Figyelj az előtted és a mögötted közlekedőre. Ha a mögötted lévő lemarad, te is növeld a távolságot, hogy a túravezető észrevegye, ha lassítani kell.
  • Ha úgy érzed túl gyors számodra a tempó, inkább maradj le egy kicsit, ne kockáztass! Ne menj bele olyan helyzetekbe, amit nem tudsz megoldani.
  • Ha menet közben pihenni szeretnél, tedd azt olyan útszakaszon, ahol nem várható hirtelen sebesség- vagy irányváltás. Ne állj fel túl hosszú időre a nyeregből, mert balesetveszélyes.
  • Ha menet közben úthibával, váratlan akadállyal találkozol az úton, jelezd azt a mögötted haladónak a lábaddal vagy a szabad kezeddel arra a pontra mutatva, ahol az akadály van.
  • Soha ne változtass a pozíciódon előzetes egyeztetés nélkül.
  • Csapattagot előzni, hirtelen kiállni a sorból szigorúan tilos.
  • Soha ne vagánykodj! Légy körültekintő! Senki sem azért indult el túrázni, hogy balesetet szenvedjen egy felelőtlen társa miatt. Ilyen viselkedés esetén a második figyelmeztetést követően el kell hagynod a csapatot.
  • Csapatban való előzéskor mindig mérd fel az előtted és mögötted haladók helyzetét és sebességét. Intenzíven hajtsd végre az előzést, majd az előzést követő visszatéréskor figyelj rá, hogy hirtelen lassítással ne akadályozd a mögötted nagy sebességgel érkező társadat. Hagyj neki is elég helyet a visszatéréshez.
  • Bármilyen problémád lenne, jelezd azt a túravezetőnek a következő pihenőhelynél.
  • Pihenők vagy a szállásra való érkezés alkalmával figyelj a túravezetőre, aki közli a várható indulás idejét és tájékoztat, ha valamilyen információt szeretne megosztani a résztvevőkkel.
  • Úgy parkold le a motorodat, hogy az a többieknek és a többi közlekedőnek ne legyen útban. Biztonságosan támaszd le a motorodat, ellenőrizd inkább kétszer, hogy stabil-e az oldaltámaszod, nehogy eldőlve kárt okozz másoknak. Ha van középsztendered, használd azt.
  • Nézd át a csomagod rögzítését, az esetlegesen meglazult hevedereket, gumipókokat igazítsd meg. Ellenőrizd, hogy biztosan becsuktad-e a táskáidat.
  • Időben kezdj el készülődni az indulás előtt, ne akkor kezdj el öltözködni, amikor a többiek már teljes menetfelszerelésben ülnek a motoron.
  • A reggeli indulásról ne késs el, légy ott inkább korábban, mint hogy rád kelljen várni.
  • Tankolás esetén ellenőrizd, hogy mennyi üzemanyagod van még. Elegendő-e a következő tankolási pontig. Ne kelljen indulás után 50 km múlva megállni miattad egy újabb tankolás miatt. Inkább töltsd meg te is a motorodat előbb, minthogy kifogyj a naftából.
  • Tartsd be a túravezető utasításait, hogy épségben hazajuss.
  • Alkalmazkodj társaidhoz.
Elsőre talán hosszúnak tűnhet a leírás, de hidd el, néhány óra vagy nap után már belejössz annyira, hogy ne jöjj zavarba egy túra alkalmával. Főleg, ha előtte kicsit áttanulmányozod a leírtakat, nem lehet gond. Hidd el, nem öncélú szabályok ezek. Mindegyik azért van, hogy te jól érezhesd magad és biztonságban eljuss a rajttól a célig.

Balesetmentes, széles utat nektek! Remélem hamarosan találkozhatunk személyesen is egy ilyen közös túra alkalmával!

— Lesbat —

Kövess minket és oszd meg oldalunkat:
error
fb-share-icon

Vélemény, hozzászólás?